Pedagog a dítě s epilepsií
Už jste se ve své praxi setkali s epileptickým záchvatem nebo s dítětem s epilepsií? Vzhledem k tomu, jak obvyklým onemocněním epilepsie je (má ji asi 1 % populace a u dětí se vyskytuje ještě častěji), je jen otázkou času, kdy i k vám do třídy či do družiny přijde dítě s epilepsií. Vzhledem k tomu, že držíte v ruce nebo čtete online tuto brožuru, takový moment nejspíš právě nastal. Nelekejte se. Slovo „epilepsie“ možná působí trochu strašidelně, ale jen do té doby, než zjistíte, co se pod ním skrývá.
Přečtete-li si aspoň letmo kapitolu pojednávající o tom, co epilepsie je a jak různě se může projevovat (na začátku této tiskoviny), bude vám zřejmé, že každé dítě s epilepsií je na tom jinak. Nemoc má mnoho podob, u různých dětí se projevuje různými způsoby a různě často; životy a vývoj dětí ovlivňuje do rozdílné míry; nestejné jsou případné problémy, s nimiž se děti s epilepsií vyrovnávají, jejich možnosti, omezení, schopnosti i vyhlídky do budoucna. Rozdíly jsou opravdu veliké.
Přestože paleta epileptických syndromů (druhů epilepsie) a jejich projevů je opravdu široká, pro všechny platí, že se nejedná o psychické (duševní) onemocnění, nýbrž o neurologickou nemoc mozku. Inteligence dítěte většinou nebývá změněna. K tomu dochází pouze u některých forem choroby, při obzvlášť těžkém průběhu, u některých dětí, u nichž se dlouhodobě nedaří kompenzace (léčba není dostatečně úspěšná; jde o tzv. farmakorezistentní epilepsii), anebo když se k diagnóze epilepsie druží ještě určitá další postižení.
Z toho, co jsme si dosud řekli, plyne, že většina dětí s epilepsií nepatří do speciální školky nebo školy, ale do běžné.
Nevíte-li si rady, máte obavy, mnoho otázek apod., kontaktujte školní poradenské pracoviště ve vaší škole anebo školské poradenské zařízení (PPP, SPC).
Obsah publikace
- Co znamená diagnóza epilepsie
- Život rodiny dítěte s epilepsií
- Vaše dítě s epilepsií a vzdělávání
- Pedagog a dítě s epilepsií
- Závěrem
- Literatura